Intervju med ”GI-Ola” Lauritzon. Del 1

Jag var nere på GI-boxen på Sveavägen och fick där en pratstund med mannen som tog GI till Sverige, Ola Lauritzon. Idag är inte GI det man ser på löpsedlarna, utan det är snarare 5:2 och LCHF som gäller. För 10 år sedan såg det dock annorlunda ut, då ansågs GI vara det extrema i kostvärlden. Nu tycks GI uppfattas mer som en sunt-förnuft-metod.  Här och nu kan du läsa första delen i min intervju med Ola där han delar med sig av sina tankar kring GI, hur det startade och hans eget tänk kring metoden.

Ola, blå skjorta, maj '12, liten

Ola Lauritzon började som egen företagare inom IT-branchen och jobbade i slutet på 90-talet i London, Där jobbade och stressade han, precis som många andra i hans branch, alldeles för mycket. Hösten 2000 sålde han sitt företag och fick då mer tid över, tid över att se över något som länge kommit i andra hand; hans livsstil. Stress, dålig mat och för mycket jobb hade gjort att Ola behövde gå ner i vikt, komma till rätta med maten och få tillbaka sin hälsa. På egen hand började han således att äta som sig borde på den tiden; extremt fettsnålt.

Hur gick det sen? Hur blev du ”GI-Ola”?

”-Min generation är uppvuxen med att undvika allt fett i maten. Hyllorna översvämmades av low-fat-produkter som istället för fett var proppfulla med socker. Jag var hos en dietist som sa att fett var det man skulle undvika, det var ju livsfarligt. Jag levde i tron att att så länge jag undvek fett kunde jag äta hur mycket pasta, bröd och vingummin jag ville. Sockernarkomanen i mig såg vingummin som en lycklig källa till socker. Jag tänkte att så länge jag inte åt fett gjorde jag något bra. Jag blev också expert på att välja bort fett och valde enbart lågfettsprodukter, till exempel ”Lev Sunt” flingor med nån snygg tjej på framsidan. Resultat blev dock inte bra alls, Mitt blodsocker gick berg-och dalbana, jag var förmodligen på god väg mot diabetes och mitt sötsug var ständigt där. Jag var okoncentrerad och jag gick inte ner i vikt.”

”-Ett år senare träffade jag en god vän som varit i USA. Där hade man börjat Ifrågasätta kostråden och många hade istället börjat vända på kostpyramiden. Att Ifrågasätta socker var ganska ovanligt på den tiden, hål i tänderna var på sin höjd den skada det kunde göra. Jag tyckte hela idén lät galen men testade. När jag började nysta så kändes det logiskt, hur kolhydraterna bryts ned till glukos och hur det i sin tur kan påverka hormonbalansen. Jag fångades av det hela och jag lade om kosten ordentligt och kastade ut all den gamla maten. Jag åt mycket lax, avokado, ost och nötter, och kände mig mer mätt än tidigare. Det kändes lyxigt på något sätt. Till min glädje rasade jag i vikt och tänkte wow! Vilken grej! Jag ville lära mig mer. Jag tänkte, hur kunde jag ha så fel? Hur kunde jag ha blivit så lurad? Kanske fanns det andra som var i samma situation och inte heller visste? Det var så det började.”

Räknade du kalorier under tiden du gick ner i vikt?

”-Nej, jag vände bara på pyramiden och försökte bara undvika kolhydrater. Jag gjorde så under ett par månader och det var ungefär som Atkins eller LCHF, men mindre fett än LCHF. Det blev lite som en religiös upplevelse. En aha!-upplevelse!”

Och så föddes första boken?

”-Ja, och helt utan ambitioner. Jag skrev ner mina lärdomar med förhoppning att andra också kunde lära något av min historia. Jag skickade allt till ICA Bokförlag vilket jag tyckte lät som vettigt. Det var det billigaste materialet du kan tänka dig; Det billigaste pappret, inte en enda bild, inte ens på framsidan. Vi hade ingen marknadsföringsplan, ingen lansering eller någonting alls. Men efter många resor så släpptes den med med en bild på mig på framsidan. Gå ner i vikt med GI-metoden kom ut 2004 och boken fiskades väl upp av någon här och någon där som tyckte den var intressant. Kanske någon syjunta och så vidare och det blev en snöboll som sattes i rullning. Det blev till slut en jättesuccé och boken blev det årets bäst sålda fackbok. Jag fick i och med detta en ny karriär som författare, kostrådgivare och någonstans också GI-expert. Det födde mer energi och nu är vi nästan 20 böcker senare om kost, matlagning och alkohol. Jag startade GI Viktkoll med kostrådgivning på nätet och senare också GI-boxen där man kan köpa färdiglagade rätter som levereras direkt hem till dörren”

gi-metoden
Första boken med Ola från 2004

Varför hette boken GI (glykemiskt index på kolhydrater) då? Du undvek ju kolhydrater?

”-Att inte äta kolhydrater fungerade bra under den initiala perioden. Så småningom lade jag till vissa kolhydrater igen. Jag brukar dela in det i tre faser där man äter väldigt kolhydratstrikt i början. Sedan lägger man till mer kolhydrater av bra kvalitet och i den tredje fasen försöker man balansera kosten med en tredjedel kolhydrater, en tredjedel protein och en tredjedel fett. Alltså 3 lika stora delar och så får man en inkörsport till en balanserad kosthållning. Mitt fokus är dock alltid hög kvalitet och för det mesta kan man med små förändringar komma rätt.”

Den initiala tiden utan kolhydrater med GI-metoden. Hur lång är den?

”-Den blir inte helt utan kolhydrater, men strikt för att uppnå ketosfas, vilket är effektivt för att gå ner i vikt. Kvinnor bör ligga på cirka 20 gram kolhydrater per dag och män på 40 gram per dag. Det är en bra bra inkörsport och ger en rivstart. Cirka 2-6 veckor brukar vara lagom. Sedan kan man lägga tillbaka de nyttiga kolhydraterna såsom potatis, grönsaker, råg och rotfrukter.”

Idag är varannan svensk överviktig och 60% av männen. Vad anser du är problemet? Väljer man fel mat? Eller är det för svårt att äta nyttigt?

”-Vi får inte glömma bort att vi i hela den här ekvationen faktiskt äter större portioner. Det är så enkelt att se om du till exempel handlar tallrikar, bestick och glas idag. Allt är större. Om du ser tillbaka på när vi var unga, eller till och med ännu längre tillbaka. Då var allt av mindre storlek. Jag gillar att vara på landet, där kan man verkligen se skillnaderna. Vi har en gammal diskmaskin på landet och de nya tallrikarna går inte inte in i den. De är för stora. Vinglasen är av oversize idag. Alla undersökningar visar att när vi har större tallrikar och glas då lägger vi och häller vi också upp mer. Då äter vi och dricker mer mat och dryck. Det är genetiskt att man resonerar så.”

”-Vi sitter också still mesta tiden av dygnet, även jag. När jag var ung var vi ute ganska mycket, idag sitter ungarna mest framför datorn. Det får stora konsekvenser då det lägger grunden till problemen vi ser vuxna lida av idag. Jag kan inte nog betona vikten av rörelse,”

”-Sen är det också så att hjärnan söker kickar; färgmässigt, sockermässigt och smakmässigt. Det är för de allra flesta väldigt svårt att stå emot kickarna som sker i dopamincentralen. Bullkorgen med dofterna, smakerna och förnimmelserna ger dessa kickar. Det är ett dopaminpåslag när vi sätter tänderna i den nybakta bullen eller äter från godisskålen. Och allt detta är ju en förutsättning för att människan ska överleva. Men idag blir det ett problem när dessa kickar finns överallt och går att hitta i så mycket. Det får negativa konsekvenser.”

Det har på senare tid pratats en del om ortorexi, om det ångestladdade med kost och träning. Vad är din syn på det?

”-Alla ytterligheter är ett problem. Under alla år har det tagit sig uttryck på olika sätt, med bullemi, anorexia, träningsnarkomani och osunt beteende med mera. Oftast bottnar det i andra aspekter, någon form av otillfredsställelse, osäkerhet eller bekräftelsebehov. Man ska vara så duktig på så många olika sätt. Jag vill tona ner ytterligheterna, men det finns altid de som överreagerar eller tar det för långt. Det kan vara allt från träning, mat eller arbete.

—————————————————————————————————————————

Det var del 1 av min intervju med Ola Lauritzon. Imorgon kan du läsa den andra och sista delen där vi pratar LCHF, periodisk fasta, GL och träning. Missa inte det!!!

Mer om Ola:

GI Viktkoll (Gå ner i vikt med GI-metoden)
GI-Boxen (hemleverans av färdiglagad mat!)
Olas GI-Blogg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

WP-SpamFree by Pole Position Marketing