månadsarkiv: maj 2014

Fredagskocken bjuder på en enkel tvårättersmeny!

Ni har väl inte missat Fredagskockens YouTube-kanal?! Mattias spelar där in alla recept på video och du får samtidigt mängder av bra tips i köket. Här kommer ett exempel på en enkel tvårättersmeny med gott bubbel till. Förrätt: Löjrom på färskpotatisstomp med gräddfil och gräslök. Huvudrätt: Majskyckling med bruschetta av bakade tomater och buffelmozzarella samt fänkål- och basilikaolja. Mmmm!!! :)

Läs mer

3 tips på viktnedgång!

ordspråk vikt

Är du också trött på att inte kunna se ditt riktiga jag i spegeln? Många med dig känner likadant. Och det är dyrt också. Övervikt kostar pengar både i form av ökad sjukfrånvaro och inte sällan också i form av dyra viktprogram eller kosttillskott som lovar mer än de levererar. Sargad självkänsla, självförtroende och ångest över den egna kroppen är bieffekter samtidigt som det medför sämre blodfetter, högre blodtryck och ökad risk att utveckla diabetes, cancer och demens. Därför ska du här få några tips på hur du själv kan få till en viktnedgång så att du kan komma i de där kläderna som gör att du stolt kan se ditt riktiga jag i spegeln.

Läs mer

Träna med egen kroppsvikt i sommar! Utmaning!

Nu kommer sommaren och då kan det vara svårt att få tid till att gå till gymmet. En lösning är att istället träna med egen kroppsvikt! Så håll formen i sommar! Eller varför inte förbättra den!? Kanske utmana en kompis om vem som tränar mest eller bäst? Här får du lite tips på övningar som kan utföras utan skivstänger och hantlar.

Läs mer

”5:2-dieten fungerar!”

På SVT.se kan man idag läsa om de första resultaten ifrån den omtalade 5:2-studien på människor som utförs på Karolinska Institutet. ”-99 procent av fastarna har går ner i vikt, minskat i bukfetma och fettmassa” enligt Kerstin Brismar som utförde studien.


Professor Kertin Brismar, diabetesforskare och endokrinolog på Karolinska Institutet. (Foto Håkan Flank, hemsida: flank.se)

Läs mer

Träning till failure

Att träna till failure betyder att man utför ett antal repetitioner av en övning, till exempel 10 stycken knäböj och på den 11e repetitionen misslyckas man med att hålla formen eller ens få upp vikten. Så är det bra eller dåligt att träna till failure?


Arnold tränar chins på den gamla goda tiden.

Läs mer